Suplementy. Wsparcie fizjologicznych funkcji organizmu

Suplementy i Witaminy

Suplementy zażywamy, by obniżać ryzyko pojawienia się niektórych chorób, wzmacniać organizm i usprawniać pracę poszczególnych układów. Pomagają nam także poprawiać wygląd i samopoczucie, a czasami – co bardzo istotne – również przyspieszać leczenie. Służą przede wszystkim utrzymaniu równowagi organizmu na poziomie zapewniającym zdrowie, dając mu siłę do walki z chorobami. Natury nie da się oszukać, dlatego to, co możemy osiągnąć stosując suplementy to przede wszystkim wesprzeć organizm w jego fizjologicznych funkcjach.

Jakie są wskazania do stosowania suplementów?

Pośród suplementów ponad połowa to preparaty witaminowo-mineralne. Równie ważne są także produkty zawierające aminokwasy, enzymy, prebiotyki (substancje wspierające wzrost flory bakteryjnej) i probiotyki (bakterie i drożdże), nienasycone kwasy tłuszczowe, składniki roślinne.

Witaminy najlepiej się przyswajają, jeśli dostarczamy je w naturalnej postaci, dlatego tak ważna jest zrównoważona, bogata w owoce i warzywa dieta. Ponadto bardzo ważne jest, aby składające się na naszą dietę produkty ale i suplementy były jak najmniej przetworzone. Witaminy i składniki mineralne nie mogą zatem zastąpić urozmaiconego pożywienia. Jeśli już sięgamy po suplementy witaminowe, to najlepiej wybrać te naturalnego pochodzenia. Przyjmowanie dobrych jakościowo suplementów stanowi uzupełnienie naszego menu w niezbędne minerały i witaminy. Powinny być one stosowane przede wszystkim w dietach eliminacyjnych i niskoenergetycznych. Wskazane są także w dietach sportowców, osób starszych i prowadzących aktywny, stresujący tryb życia. Osoby zdrowe natomiast stosują je, by zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe. Istnieją stany chorobowe, w których zachodzi potrzeba spożywania dodatkowych farmaceutyków. Są to jednak sytuacje szczególne, w których decyzja o rozpoczęciu suplementacji powinna być skonsultowana pod kątem interakcji ze stosowanymi lekami.

W jakie interakcje wchodzą suplementy z przyjmowanymi lekami?

Czasem dochodzi do niekorzystnego wpływu stosowanego suplementu na działanie leków, których odstawienie jest niemożliwe ze względów zdrowotnych. Ten wpływ oznacza albo niebezpieczne nasilenie ich działania albo zniesienie skuteczności terapeutycznej. Słynnym przykładem jest witamina K. Jeśli pacjent stosuje jednocześnie pewne leki przeciwzakrzepowe, np. acenokumarol, to suplementowanie witaminy K, w ramach np. profilaktyki osteoporozy, powoduje osłabienie działania leku, co stanowi zagrożenie dla zdrowia. Zatem osoby przyjmujące ten lek nie powinny zażywać preparatów zawierających witaminę K, ale również spożywać produktów bogatych w ten składnik, takich jak brokuły, szpinak, sałata. Tym samym, eliminując te warzywa z diety, pozbawiają się źródła innych cennych składników, które mogą uzupełnić za pomocą suplementów.

Suplementy w starszym wieku – na co zwracać uwagę?

W starszym wieku dochodzą problemy z trawieniem i przyswajaniem składników odżywczych. Surowe warzywa, a niektóre nawet po ugotowaniu powodują wzdęcia i dyskomfort. Inne powodują kumulację pewnych składników metabolizmu, która skutkuje np. powstawaniem kamieni nerkowych. Owoce z kolei zwiększają poziom cukru we krwi. Szczawiu nie możesz jeść ze względu na kamienie w nerkach, zaś z owocami musisz uważać, bo podwyższają poziom cukru we krwi.

Twój doradca zaleca:


dr Maria Serdyńska
dr Maria Serdyńska
Kiedy zatem warto rozważyć stosowanie suplementów?
– Jesz nieregularnie, a dieta zawiera żywność przetworzoną, niewiele świeżych warzyw i owoców. Unikasz mleka i nabiału, pijesz dużo kawy i mocnej herbaty.
– Rekonwalescencja i regeneracja. Kuracja antybiotykami, biegunki, dieta niskokaloryczna mogą być powodem deficytu witamin i minerałów. Może ich zabraknąć, gdy często stosujesz środki przeczyszczające.
– Gdy pora roku uniemożliwia zakup świeżych, najlepiej krajowych warzyw i owoców. Nie lubisz kiszonek.
– Gdy często walczysz z infekcjami, nie korzystasz z kąpieli słonecznych.
– Żyjesz intensywnie, a stres towarzyszy Ci nieustannie.

– Systematycznie uprawiasz sport, zwłaszcza intensywnie.

red. Maria Szuster

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *