System odpornościowy – a zdrowa dieta

zdrowa dieta

Jaka dieta optymalizuje układ odpornościowy?

Dlaczego zdrowa dieta ma wpływ na odporność? Na wzmocnienie odporności nie ma jednej recepty, ani tym bardziej szybkiej metody. Układ odpornościowy działa jak system naczyń połączonych. Można go porównać do skomplikowanej maszyny, w której każdy, nawet najmniejszy, trybik ma przypisaną rolę. Ponieważ stale jest poddawany różnym stymulacjom, musimy troszczyć się o niego każdego dnia. Tylko wtedy możemy zapewnić mu optymalne warunki do wykonywania swojej pracy. W poprzednich artykułach wskazywaliśmy na takie elementy wspomagania odporności, jak  regeneracja i wypoczynek (w tym aktywny). Jednak pracę układu odpornościowego możemy również optymalizować stosując odpowiednią dietę.

Rola białka w prawidłowym działaniu układu odpornościowego

Prawidłowe działanie układu immunologicznego w dużej mierze zależy od białka, które jest ważnym budulcem przeciwciał i komórek odpowiadających za reakcję odpornościową. Różne białka zawarte w żywności stanowią niezastąpione źródło aminokwasów, ale spożywane w nieodpowiedni sposób mogą być dla organizmu obciążeniem. Dlatego tak ważne jest, jakie produkty bogate w białko wybieramy. Natura stworzyła nam bogaty jadłospis, w którym zarówno produkty zwierzęce, jak i roślinne są w stanie pokryć nasze zapotrzebowanie na białko.

Wyjątkowa substancja – colostrum. Jak stymuluje odporność?

Wśród szczególnie cennych i łatwo przyswajalnych źródeł białka należy wymienić mleko i jego przetwory. Szczególną substancją, pozyskiwaną przed pojawieniem się mleka w gruczole mlecznym jest colostrum (siara). Zawiera niepowtarzalny w żadnym innym produkcie zestaw substancji bioaktywnych, które stymulują odporność organizmu na wielu poziomach. Stymulowanie odporności poprzez składniki colostrum  polega m. in. na zwiększeniu wytwarzania przeciwciał i leukocytów, stymulowaniu makrofagów (czyli komórek zdolnych do unicestwiania obcych, wrogich ciał), które trafiają do krwioobiegu (tzw. fagocytoza). Dodatkowo wspomagają one mechanizmy oczyszczania i regeneracji organizmu na zasadzie wsparcia układu antyoksydacyjnego. Aktywizuje się on, gdy organizm „ sprząta” po walce stoczonej z pojawiającymi się zagrożeniami. Mogą to być zarówno zagrożenia pochodzenia zewnętrznego, jak i produkty uboczne powstałe w toku codziennej aktywności wszystkich podtrzymujących życie układów. Należy tutaj zaznaczyć, że tak spektakularne i dobroczynne działanie wykazuje tylko colostrum właściwie zakonserwowane, a nie poddane przetworzeniu.

Świeże warzywa i owoce podstawą zdrowej diety

Powszechnie wiadomo, że zdrowa dieta to przede wszystkim świeże warzywa i owoce. Warzywa i owoce są źródłem licznych składników mineralnych, witamin oraz wody. Odpowiednie dostarczanie tych składników zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Szczególnie ważne jest włączenie do diety warzyw i owoców, które zawierają witaminę C i ß-karoten. Z kolei warzywa cebulowe są źródłem siarczków organicznych.

Poza związkami siarkowymi zawierają także witaminy, składniki mineralne: siarkę, selen, magnez, żelazo oraz olejki eteryczne. Czosnek i cebula zawierają fitoncydy, które wykazują działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. Substancji tym podobnych jest niezliczona ilość, toteż, jak podkreślono, warzywa i owoce są w zdrowej diecie absolutną podstawą.

Na czym polega dobroczynne działanie kiszonek?

Wymieniając warzywa i owoce jako podstawę piramidy zdrowego żywienia, mamy na myśli nie tylko świeże produkty, ale również konserwowane na drodze fermentacji. Kiszenie jest naturalną metodą konserwowania żywności, w wyniku której cukry proste ulegają rozkładowi do kwasu mlekowego, substancji korzystnej dla wsparcia mikrobiomu jelitowego. W samym produkcie ulegającym kiszeniu zapobiega to rozwojowi bakterii gnilnych, odwzorowując podobną sytuację w naszych jelitach. Taka zmiana w mikroflorze jelit dobrze wpływa na odporność. Wspomniane dobroczynne  bakterie, czyli inaczej szczepy probiotyczne, wytwarzają  witaminę C. Dlatego też kiszonki zawierają o wiele więcej tej witaminy niż produkty surowe.

Bardzo istotne jest przy tym rozróżnienie kiszenia i zakwaszania (np. marynowania w occie). Kapusta kiszona powstaje w wyniku fermentacji mlekowej i zawiera dobroczynne bakterie kwasu mlekowego, a jej kwaśność wzrasta z upływem czasu kiszenia. Natomiast produktów zakwaszanych nie poddano fermentacji mlekowej i nie zawierają one korzystnych bakterii. Ich kwaśny smak to jedynie efekt dodatku octu i cukru.

Twój doradca zaleca:


dr Maria Serdyńska
dr Maria Serdyńska
By ograniczyć negatywne skutki narażenia organizmu na zanieczyszczenia i substancje toksyczne, zarówno te nas otaczające, jak i powstające wewnątrz organizmu, powinniśmy pamiętać o piciu wody. Przy braku ograniczeń zdrowotnych wynikających z pewnych chorób układu krążenia i nerek, wypijanie jej w dużych ilościach tj. około 3 litrów dziennie, pomaga nam utrzymać równowagę na wielu poziomach − od bilansu elektrolitowego poprzez równowagę pH organizmu po oczyszczenie ze zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii. Nawet lekkie odwodnienie, o które łatwo w upał, w chorobie przebiegającej z gorączką lub zaburzeniami pokarmowymi, czy po wysiłku fizycznym, wpływa niekorzystnie na stan fizyczny ciała, dlatego zaleca się regularnie sięgać po różne płyny, w szczególności czystą wodę, ale też zupy i produkty zawierające dużo wody, świeże soki owocowe i warzywne oraz same owoce i warzywa.

red. Maria Szuster

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *